12 Jul 2014

Diari 13ramadan1435

Assalamualaikum

Maafkan saya, hanya perkongkian dari membaca tafsir alquran.
Untuk ulasan lanjut, mohon bertanyakan pada ustaz /ustazah yang bertauliah.

Catatan ini adalah untuk ingatan diri saya sendiri dan hanya ingin berkongsi dengan sahabat-sahabat disini.InsyaALLAH....


Catatan dari surah albaqarah

1. Apabila ditimpa musibah, maka ucapkanlah " Innalilahi wa inna ilaihi ajiun"
    ayat 156 : (iaitu) orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan : Innalilahi wa inna ilaihi ajiun"
    erti : "sesungguhnya kami adalah milik ALLAH dan kepadanya kami kembali"

kalimah ini dinamakan kalimah istirja' (pernyataan kembali kepada ALLAH). Disunatkan  menyebutnya apabila ditimpa musibah, baik kecil atau besar.


2. Allah menyuruh kita solat dan sabar  dimana;

ayat 45: Dan mintalah pertolongan (kepada ALLAH) dengan sabar dan solat. Dan sesungguhnya  yang demikian itu sungguh berat kecuali orang  yang khusuk.

ayat 153: Wahai orang yang beriman, mintalah pertolongan ALLAH dengan sabar dan solat, sesungguhnya ALLAH berserta orang yang sabar.


Hadith keutamaan surah albaqarah

1. Al-baghawi meriwayatkan hadis ini dari Ibnu Abbas r.a., sebagaimana yang ada dalam Ash-shahih, bahawa ALbaqarah dan Ali Imran akan datang pada hari khiamat layaknya dua buah awan, dan dua pasang burung berbulu lebat. Diantaranya juga dalam Ash-shahih, tentang kisah alquran, bahawa ia akan datang kepada pemiliknya dalam rupa seorang pemuda yang berwajah pucat. lalu dikatakan kepadanya, "siapakah engkau?" Ia menjawab, "Aku adalah al-quran yang telah menjadikan malammu tiada  terpejam dan siangmu dalam kehausan."

2.Janganlah kalian jadikan rumah-rumah kalian laksan kuburan-kuburan. Sungguh syaitan akan lari menjauhi rumah yang dibacakan didalamnya surah Al-baqarah" (HR Muslim)


hanya catatan hasil pembacaan tafsir, benar banyak perkara yg ALLAH sebutkan dalam surah ini. sahabat semua boleh rujuk quran tafsir masing-masing...