9 Ogo 2014

Kasih seorang ayah

Nabi muhammad saw kehilangan ayahnya semasa beliau masih dalam kandungan ibunya.
Kita?

Lahir sahaja ada ibu dan ayah kebanyakkannya. Maka bersyukurlah.
Berapakah umur anda sekarang?20 tahun? 30 tahun?40 tahun? 50 tahun?

Alhamduillah, saya masih mempunyai ayah. Umur ayah saya sudah menjangkau 74 tahun 3bulan.
Dulu masa saya kecil ayah sangat garang. Tapi kini sangat berbeza. Apatah lagi ketika musibah melanda anaknya. Jelas nampak air mukanya yang kerisauan tidak dapat digambarkan.

Ayah, saya tahu ayah bimbangkan saya. Ayah doakan saya yang baik-baik sahaja. InsyaALLAH, doa ayah dimakbulkan.

Ayah, saya tahu ayah mahu buat yang terbaik untuk saya.
Ayah, saya tahu ayah telah berkorban segalanya untuk saya.


Di kala ayah sakit, pernah satu malam ia menyebut nama arwah ibu, " XXX, tolong aku" .
Saya tidak pasti ia mimpi atau benar. Atau kerinduan epada arwah ibu.

Dalam hatiku, " Allah berikan kesembuhan kepada ayahku, Hiburkan hatinya"
Aku perlu ke UTM segera untuk menyiapkan researchku dengan segera. Ayah izinkan aku pergi untuk menamatkan researchku secepat mungkin.

Hari ini, call ayah : bicaranya sangat meusuk kalbu. Air mataku tumpah nasib ayah tidak nampak. hehehe

Aku mengerti kasih seorang ayah.

Ya ALLAH muliakan kedua ibu bapaku
Ampunkan dosa-dosa mereka.
Pengorbanan mereka tidak terhingga dan tidak mampu dibalas.