24 Okt 2014

TIP PENJAGAAN POWER BANK PINENG

Tips penjagaan Powerbank supaya powerbank anda lebih tahan lama:

1. Jgn simpan powerbank anda dlm kereta. Ini sebab biasa suhu dlm kereta akan mencecah 40 Celsius atau lebih tinggi apabila jemur di bawah matahari dan suhu tinggi ni akan mengurangkan lifespan powerbank anda.

2. Jgn charge powerbank anda dgn menggunakan USB port dari laptop atau PC ataupun DVD Player. Ini sebab output dari USB port alat2 tersebut terlalu rendah dan anda kena ambil masa yang lebih panjang utk mengecas powerbank anda.

3. Jgn charge phone anda dgn powerbank dan simpan dlm bag. Ini disebabkan apabila anda charge phone anda dgn powerbank dlm bag, udara panas yang dikeluarkan daripada powerbank dan phone tidak dapat disingkirkan sebab udara dlm bag dlm keadaan tertutup. Selain tu, charge dlm bag akan menyebabkan cable2 terhimpit dan cable anda akan cepat rosak. Try charge dlm keadaan terbuka.

4. Jika nak charge powerbank anda dgn Car Charger, sila pastikan car charger anda jenis yang berkualiti. Low kualiti car charger biasa output current dia tak stable dan senang merosakkan circuit powerbank. Selalu menggunakan car charger yang low kualiti jugak salah satu battery phone anda cepat kembung.

5. Jgn charge phone anda dan simpan powerbank dlm pocket anda. Ada banyak pengguna suka charge dlm pocket samada pocket depan atau belakang dan ini akan menyebabkan USB socket anda rosak. Ini disebabkan apabila powerbank disimpan dlm pocket dan digunakan utk charge phone lagi, pengguna mungkin akan gerak2 samada jln2 atau duduk, ini akan menyebabkan USB cable anda terhimpit dan lama-kelamaan USB socket anda akan longgar atau cable anda akan rosak.

6. Simpan powerbank anda dgn betul apabila tak guna. Cable2 semua kena dicabut dari powerbank anda apabila anda simpan powerbank dlm bag. Ini disebabkan cable yang sentiasa sambung ke powerbank akan dihimpit apabila bag anda bergerak dan ini akan merosakkan cable dan socket USB powerbank anda.

7. Charge Powerbank anda dgn Phone Charger yang original. Dlm pasaran skrang ada banyak charger murah terutamanya charger Apple yang clone dan murah. Charger mcm ni current output dia tak stable dan akan menyebabkan circuit board powerbank anda hangus. Anda bleh charge powerbank anda dgn guna charger samsung atau apple phone yang original.

kami tawarkan power bank PINENG ORIGINAL, yer
www.facebook.com/GTerkini


terima kasih
maisarah awang
0137204858