14 Jan 2014

Kejutan ALLAH swt di malam hari

Assalamualaikum semua

Apa itu kejutan ALLAH swt di waktu malam? Kadang-kadang kita pasang niat  hendak bangun pukul 4.am tetapi pukul 3.am sudah tersedar. Itu lah tanda kasih dan sayang ALLAH swt kepada kita.

Tahukah sahabat-sahabat "doa mustajab adalah doa 1/3 malam "

Ini kerana, di dalam hadis Imam Muslim, Nabi S.A.W bersabda, maksudnya:
Allah S.W.T turun dari Arasy-Nya ke langit yang pertama, (iaitu langit dunia) di sepertiga malam, seraya bersabda kepada para malaikat yang menjaga langit pertama, "Adakah di antara hambaKu yang berdoa? Aku akan perkenankan. Adakah di antara hamba-Ku yang memohon keampunan? Nescaya akan aku ampunkan dosanya". Maka sepertiga malam, atau solat tahajud merupakan waktu yang sangat afdhal untuk kita berdoa kepada Allah S.W.T.

Tapi ALLAH sahaja yang tahu susahnya hendak bangunkan? Alhamdulillah, pada 5tahun lepas tersedar sahaja tengah malam mesti doa. Doa pada masa itu adalah dikurniakan seorang imam kepada diri ini. Saban hari berdoa dan berdoa walaupun on off bangun tahajud.

Namun setelah kembali dari menziarahi rumahMu dan Masjid RasulMu, yang dulu hanya on off sudah semakin consistent. Alhamdulillah syukur. Ketika inilah baru memahami betapa manisnya ibadat pada waktu sunyi dan sepi.

Ya ALLAH mudahkan kami untuk beribadat kepadaMu semata-mata keranaMU.

Ya ALLAH mudahkan kami untuk bangun bertahajud kepadaMu.

Ikuti kata Tuan Guru Nik Abdul Aziz dibawah:


Jom sama-sama kita pasang niat sebelum tidur supaya mudah untuk bangun tahajud. Jom upgrade ibadat.

Maafkan salah silap saya. Kami mohon keampunanMu ya ALLAH swt.